Divadlo Dialog Plzeň


Po
3.6.
19:00 Bláznovy zápisky ORÁKULUM
ZRUŠENO
St
5.6.
20:00 Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO
Čt
6.6.
19:00
vstupenky
Šampióni SPODINA
Po
10.6.
19:30
vstupenky
Debilové exLudvíci
VYPRODÁNO
St
12.6.
19:00
vstupenky
4 sestry Žumbera
Čt
13.6.
19:00
vstupenky
Kdo se nebojí Théta

14.6.
19:00
vstupenky
Natěrač ORÁKULUM
Po
17.6.
19:00 V šatně HOST
VYPRODÁNO
Út
18.6.
19:00
vstupenky
Ťululum Zrcadlo
St
19.6.
19:00
vstupenky
Čára HOST
Čt
20.6.
19:00
vstupenky
Čára HOST

21.6.
19:00
vstupenky
Silvestr HOST
So
22.6.
19:00
vstupenky
Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
DERNIÉRA
Út
25.6.
19:00
vstupenky
Behind the water / Za vodou HOST
St
26.6.
19:00
vstupenky
Behind the water / Za vodou HOST
Čt
27.6.
19:00
vstupenky
Treperendy HOST

Chlupatej kaktus / Ionesco, pendlovky a plešatá zpěvačka

Chlupatej kaktus sympaticky rozšířil mladou divadelní scénu

Plzeňskou divadelní scénu obohatil nový neprofesionální soubor. Jeho mladí členové zvolili název Chlupatej kaktus a uvedli inscenaci ovlivněnou Morgensternem a Ioneskem


Vladimír Gardavský

Plzeň - Řady Plzeňské neprofesionální scény rozhojnil od letošní sezony sympatický mladý divadelní soubor Chlupatej kaktus. Jeho členové se rekrutují z řad žáků a absolventů 21. základní školy v Plzni a v Divadle Dialog čile reprízují svoji první inscenaci určenou širší veřejnosti. Je sestavena z pásma básní od Christiana Morgensterna a z autorské koláže Ionesko, pendlovky a plešatá zpěvačka a znovu se hraje už 26. ledna.

Je pozoruhodné, že studenti a jejich jen o několik let starší režisérka Markéta Spodniaková vyhledávají dnes stejné zdroje inspirace jako kdysi generace o mnoho starší. Už v roce 1961 uváděl Semafor literární kabaret pod patronátem pana Christiana Morgensterna Papírové blues a Divadlo Na zábradlí nedlouho poté úspěšně inscenovalo dvě Ioneskovy aktovky. A název souboru dokonce připomíná inspirační zdroje ještě starší, avantgardní kabaret E.F.Buriana Červené eso a jeho nejpopulárnější píseň z oné doby Kaktus (z roku 1932). Odkaz naší meziválečné avantgardy je zřejmě stále živý a Morgensternovo nonsensové básnictví i Ionescovo originální vidění absurdity světa jsou už hodnoty nejspíš nesmrtelné.

Morgensternovské pásmo režisérka sestavila a rozehrála nesmírně nápaditě, sólová i sborová recitace je povyšována pohybem, leckdy i s pantomimickými prvky, do působivých scénických obrazů. Jen přednes básní, založených na slovních hříčkách a jazykovém vtipu, by si zasloužil při zachování hravosti a bezprostřednosti i přesnější dikci.

Za základ koláže inspirované dílem Eugena Ioneska zvolila režisérka autorovu Plešatou zpěvačku, vtipně demaskující banalitu dnes převažujícího způsobu života na půdorysu jedné přátelské rodinné návštěvy. K podtržení některých motivů (neustálé opakování se, pohyb postav v začarovaném kruhu) a k zřetelnější demonstraci Ioneskovy umělecké filozofie doplnila režisérka "bláznivě reálnou" autorovu aktovku úryvky z jeho polemické hry Improvizace Almy. Je nadmíru cenné, že se konečně i v Plzni můžeme seznamovat s dílem tohoto klasika absurdního divadla. Nerozhoduje, že svrchované ztvárnění náročné předlohy je dosud tak trochu nad síly začínajícího souboru.

Zdroj: Plzeňský deník: Zima s deníkem