Divadlo Dialog Plzeň



5.4.
19:00 Patrika 1,5 aneb Registrované šílenství Divadlo MAEBH
So
6.4.
19:00 Černá komedie HOST
Ne
7.4.
15:30 Jak se Krakonoš nenechal přechytračit PROPADLO
Po
8.4.
19:00 Poslední víkend HOST
Út
9.4.
19:00 Ať žije premiér! PROPADLO
Čt
11.4.
19:00 Kdo se nebojí Théta
II. PREMIÉRA
So
13.4.
19:00 Číňani SPODINA
ZADÁNO
Ne
14.4.
19:00 Číňani SPODINA
Po
15.4.
19:00 Bláznovy zápisky ORÁKULUM
Út
16.4.
20:00 Morell Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO
St
17.4.
19:00 Čas pod psa Divadlo MAEBH
Čt
18.4.
19:00 Tchýně na zabití SPODINA
VYPRODÁNO

19.4.
19:30 Debilové exLudvíci
ZRUŠENO náhradní termín 10.6.
So
20.4.
15:30
vstupenky
Jak Kašpárek k živé vodě přišel a pak o ni zase přišel HOST
VYPRODÁNO
Ne
21.4.
19:00
vstupenky
Sexy prádlo SPODINA
VYPRODÁNO
Po
22.4.
19:00
vstupenky
Zázračné cvičení SPODINA
Út
23.4.
19:00
vstupenky
Sexem ke štěstí SPODINA
St
24.4.
20:00
vstupenky
Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO
Čt
25.4.
20:00
vstupenky
Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO

26.4.
19:00
vstupenky
Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
Po
29.4.
19:00
vstupenky
Šampióni SPODINA
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Út
30.4.
19:00
vstupenky
Dokonalý partner SPODINA
VYPRODÁNO

AMCETH / Krásné zelené oči

Krásné zelené oči varovaly před zlem


Vladimír Gardavský

Plzeň - K šedesátému výročí ukončení druhé světové války nastudoval divadelní soubor Amceth, člen Plzeňské neprofesionální scény, jevištní adaptaci románu Arnošta Lustiga Krásné zelené oči. Vypravěč v podání režiséra a autora scénáře Jiřího Č. Ulricha (ztvárnil ještě postavu rabína) nás v ní seznamuje s příběhem mladé židovky Hany, která si zpřítomňuje osudy své nevlastní babičky (obě polohy čitelně a přesvědčivě odlišila Irena Velichová). Žena z předobrazu v utajení přežila holocaust ve vojenském nevěstinci poblíž Osvětimi za cenu nezhojitelných ran na své duši.

Barvité scén ické dění dává najevo poučenost některými osvědčenými postupy divadla poezie. Střídají se v něm sebezpytující drásavé monology se strohými dialogy, s stínovým divadlem i s projekcemi dobových dokumentů a vlastních videonahrávek. Postupně se tak v inscenaci vyjevují zastřené dramatické události, jež se zřetězily v životě jedné židovské rodiny. Vybízejí k úvahám nad možnostmi člověka nacházejícího se v extrémní situaci, která nabízí i eventualitu volby. Leckdy jen zoufalým činem člověk překoná beznaděj a stvrdí oprávněnost svého bytí a pak mu nezbývá než se s tím obtížně a dlouho vyrovnávat.

Varovné zvěčnění totálního zla, jež provází uctívání síly a smrti, je zachyceno v portrétu fanatického sturmbanführera (František Zatloukal) i v řízné kreaci řadových vojáků (Daniel Mikeš). Skutečnost, že je nemožné navázat důvěryhodný vztah, zpronevěřuje-li se člověk lidskosti, dojemně předestřel v celé nahotě poněkud „citlivější“ německý voják (Marek Velebný). Škoda jen, že zkušený scénárista v povinné úctě ponechal v závěru hry zaznít i některým až příliš proklamativním vyjádřením autora.

Poutavou, básnickou inscenaci Krásných zelených očí významně obohacují klavírní improvizace (Jan Heinl), dotvářející citlivě atmosféru jednotlivých scén i temporytmus celého představení. Na místě je přání, aby stejně jako premiéra byly i reprízy v plzeňském Divadle Dialog vyprodány.

 

 

Zdroj: Plzeňský deník