Divadlo Dialog Plzeň


So
2.3.
19:00 Benátky pod sněhem Žumbera
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Ne
3.3.
19:00 To si piš HOST
Út
5.3.
19:30 Rychlorande aneb To nevymyslíš! exLudvíci
VYPRODÁNO
St
6.3.
19:00 Rocker a dvě staré dámy Divadlo MAEBH

8.3.
20:00 Oblomov Divadlo JakoHost
DERNIÉRA VYPRODÁNO
So
9.3.
19:00 V šatně HOST
VYPRODÁNO
Ne
10.3.
19:00 Benátky pod sněhem Žumbera
Po
11.3.
19:00 Severní vášeň SPODINA
St
13.3.
19:00 Projekt N.A.D.Ě.Ž.D.A. Chlupatej kaktus
Čt
14.3.
20:00 Morell Divadlo JakoHost
So
16.3.
19:00 Kdo se nebojí Théta
I. PREMIÉRA
Ne
17.3.
19:00 Tchýně na zabití SPODINA
VYPRODÁNO
Po
18.3.
19:00 Sexem ke štěstí SPODINA
VYPRODÁNO
Út
19.3.
19:00 Sexy prádlo SPODINA
VYPRODÁNO
St
20.3.
19:00 Benátky pod sněhem Žumbera
VYPRODÁNO
Čt
21.3.
19:00 Číňani SPODINA

22.3.
19:00 Číňani SPODINA
VYPRODÁNO
Po
25.3.
19:00 Čas pod psa Divadlo MAEBH
Út
26.3.
19:00 Zázračné cvičení SPODINA
VYPRODÁNO
St
27.3.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
VYPRODÁNO
Čt
28.3.
19:00 Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
So
30.3.
19:00 V šatně HOST
VYPRODÁNO

AMCETH / Krásné zelené oči

Krásné zelené oči varovaly před zlem


Vladimír Gardavský

Plzeň - K šedesátému výročí ukončení druhé světové války nastudoval divadelní soubor Amceth, člen Plzeňské neprofesionální scény, jevištní adaptaci románu Arnošta Lustiga Krásné zelené oči. Vypravěč v podání režiséra a autora scénáře Jiřího Č. Ulricha (ztvárnil ještě postavu rabína) nás v ní seznamuje s příběhem mladé židovky Hany, která si zpřítomňuje osudy své nevlastní babičky (obě polohy čitelně a přesvědčivě odlišila Irena Velichová). Žena z předobrazu v utajení přežila holocaust ve vojenském nevěstinci poblíž Osvětimi za cenu nezhojitelných ran na své duši.

Barvité scén ické dění dává najevo poučenost některými osvědčenými postupy divadla poezie. Střídají se v něm sebezpytující drásavé monology se strohými dialogy, s stínovým divadlem i s projekcemi dobových dokumentů a vlastních videonahrávek. Postupně se tak v inscenaci vyjevují zastřené dramatické události, jež se zřetězily v životě jedné židovské rodiny. Vybízejí k úvahám nad možnostmi člověka nacházejícího se v extrémní situaci, která nabízí i eventualitu volby. Leckdy jen zoufalým činem člověk překoná beznaděj a stvrdí oprávněnost svého bytí a pak mu nezbývá než se s tím obtížně a dlouho vyrovnávat.

Varovné zvěčnění totálního zla, jež provází uctívání síly a smrti, je zachyceno v portrétu fanatického sturmbanführera (František Zatloukal) i v řízné kreaci řadových vojáků (Daniel Mikeš). Skutečnost, že je nemožné navázat důvěryhodný vztah, zpronevěřuje-li se člověk lidskosti, dojemně předestřel v celé nahotě poněkud „citlivější“ německý voják (Marek Velebný). Škoda jen, že zkušený scénárista v povinné úctě ponechal v závěru hry zaznít i některým až příliš proklamativním vyjádřením autora.

Poutavou, básnickou inscenaci Krásných zelených očí významně obohacují klavírní improvizace (Jan Heinl), dotvářející citlivě atmosféru jednotlivých scén i temporytmus celého představení. Na místě je přání, aby stejně jako premiéra byly i reprízy v plzeňském Divadle Dialog vyprodány.

 

 

Zdroj: Plzeňský deník