Divadlo Dialog Plzeň



5.4.
19:00 Patrika 1,5 aneb Registrované šílenství Divadlo MAEBH
So
6.4.
19:00 Černá komedie HOST
Ne
7.4.
15:30 Jak se Krakonoš nenechal přechytračit PROPADLO
Po
8.4.
19:00 Poslední víkend HOST
Út
9.4.
19:00 Ať žije premiér! PROPADLO
Čt
11.4.
19:00 Kdo se nebojí Théta
II. PREMIÉRA
So
13.4.
19:00 Číňani SPODINA
ZADÁNO
Ne
14.4.
19:00 Číňani SPODINA
Po
15.4.
19:00 Bláznovy zápisky ORÁKULUM
Út
16.4.
20:00 Morell Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO
St
17.4.
19:00 Čas pod psa Divadlo MAEBH
Čt
18.4.
19:00 Tchýně na zabití SPODINA
VYPRODÁNO

19.4.
19:30 Debilové exLudvíci
ZRUŠENO náhradní termín 10.6.
So
20.4.
15:30 Jak Kašpárek k živé vodě přišel a pak o ni zase přišel HOST
VYPRODÁNO
Ne
21.4.
19:00 Sexy prádlo SPODINA
VYPRODÁNO
Po
22.4.
19:00 Zázračné cvičení SPODINA
Út
23.4.
19:00 Sexem ke štěstí SPODINA
VYPRODÁNO
St
24.4.
20:00 Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO
Čt
25.4.
20:00 Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO

26.4.
19:00 Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
ZRUŠENO náhradní termín 22.6.
Po
29.4.
19:00
vstupenky
Šampióni SPODINA
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Út
30.4.
19:00
vstupenky
Dokonalý partner SPODINA
VYPRODÁNO

DS Dialog / Přelet

Bezpečný přelet


Tedy, budu-li si z letošního Hronova něco obzvlášť pamatovat, a to tak, že některé gesto či akcent se mi bude znovu vracet - možná i v jiných souvislostech, pak to bude něco z Hechtovy investice (e-mailové a mobilní režie) do "neverbální" dramatizace Kesseyho Vyhoďme ho z kola ven (Přeletu nad kukaččím hnízdem). V HRONOFFU uvedl Dialog Plzeň v dálkově ovládané režii Miroslava Elgra, jinak též představitele Murphyho. Viděl-li někdo film, popř. některé z českých uvedení dramatizace tohoto románu (např. v Pardubicích koncem osmdesátých let v režii Michaela Taranta), pak určitě mohl mít pochybnosti o "možnostech" převedení této silné epické látky plné dramatických zvratů a založené na psychodramatech osudů chovanců ústavu pro choromyslné do jazyka inzerovaného žánru nonverbálního divadla. A možná ještě chvíli po začátku se pochybovač nezbavil nervozity z předložené mozaiky etud, které sic vycházejí z tématu, ale k rozvíjení dramatického děje se mají jako mouka, vejce a sůl k hotovému knedlíku - cvičení v psychiatrické léčebně, hodinový stroj, mučící zařízení a pak i ty etudy ilustrující děj, prostředí a situace pantomimickými výstupy...

Leč všeho do času. První polovina představení shrnula tragický osud indiánského rodu i dějiny Ameriky. Připravila skvěle půdu pro téma nastolené příchodem Murphyho, ke srozumitelnému přetlumočení příběhu Indiána (výborný Ivan Brankov) v drtícím nelítostném mechanismu manipulace s lidskou důstojností. Příběh Murphyho, který je osou filmového zpracování i divadelních dramatizací, dostal nový rozměr. V plzeňské inscenaci v sobě nese Indián historickou paměť rodu, formálně přítomnou v postavách, z nichž byl stvořen, a ze zmizelých dějů, které tu jsou stále přítomné. Epické souvislosti se zhmotňují v pohybové zkratce, etudy již nejsou etudami, najednou zafungují i některé pantomimické dovednosti, dokonce i zcizující detaily, komické bonmoty a citace z filmů. Dotvářejí významy, atmosféru, téma a konečně se dostaví i katarze, která zasáhne publikum přesně do černého. Přes promyšlenou režii, světelnou kompozici, adekvátní hudbu i zvuk, zajímavou a překvapivou organizaci prostoru a konečně soustředění herců nezapřela inscenace spíše studiový charakter, work in progress. Ale byť došlo občas k rozvolnění rytmu, byť některé výkony nebyly zcela přesvědčivé, zůstane mi v paměti nesmírné zaujetí herců, které z "nonverbálního" přetlumočení Kesseyho románu připravilo dialog s divákem. A to si na plzeňský Dialog budeme pamatovat.

Zdroj: Zpravodaj 74. Jiráskova Hronova