Chlupatej kaktus / Ionesco, pendlovky a plešatá zpěvačka
Chlupatej kaktus sympaticky rozšířil mladou divadelní scénu
Plzeňskou divadelní scénu obohatil nový neprofesionální soubor. Jeho mladí členové zvolili název Chlupatej kaktus a uvedli inscenaci ovlivněnou Morgensternem a Ioneskem
Vladimír Gardavský
Plzeň - Řady Plzeňské neprofesionální scény rozhojnil od letošní sezony sympatický mladý divadelní soubor Chlupatej kaktus. Jeho členové se rekrutují z řad žáků a absolventů 21. základní školy v Plzni a v Divadle Dialog čile reprízují svoji první inscenaci určenou širší veřejnosti. Je sestavena z pásma básní od Christiana Morgensterna a z autorské koláže Ionesko, pendlovky a plešatá zpěvačka a znovu se hraje už 26. ledna.
Je pozoruhodné, že studenti a jejich jen o několik let starší režisérka Markéta Spodniaková vyhledávají dnes stejné zdroje inspirace jako kdysi generace o mnoho starší. Už v roce 1961 uváděl Semafor literární kabaret pod patronátem pana Christiana Morgensterna Papírové blues a Divadlo Na zábradlí nedlouho poté úspěšně inscenovalo dvě Ioneskovy aktovky. A název souboru dokonce připomíná inspirační zdroje ještě starší, avantgardní kabaret E.F.Buriana Červené eso a jeho nejpopulárnější píseň z oné doby Kaktus (z roku 1932). Odkaz naší meziválečné avantgardy je zřejmě stále živý a Morgensternovo nonsensové básnictví i Ionescovo originální vidění absurdity světa jsou už hodnoty nejspíš nesmrtelné.
Morgensternovské pásmo režisérka sestavila a rozehrála nesmírně nápaditě, sólová i sborová recitace je povyšována pohybem, leckdy i s pantomimickými prvky, do působivých scénických obrazů. Jen přednes básní, založených na slovních hříčkách a jazykovém vtipu, by si zasloužil při zachování hravosti a bezprostřednosti i přesnější dikci.
Za základ koláže inspirované dílem Eugena Ioneska zvolila režisérka autorovu Plešatou zpěvačku, vtipně demaskující banalitu dnes převažujícího způsobu života na půdorysu jedné přátelské rodinné návštěvy. K podtržení některých motivů (neustálé opakování se, pohyb postav v začarovaném kruhu) a k zřetelnější demonstraci Ioneskovy umělecké filozofie doplnila režisérka "bláznivě reálnou" autorovu aktovku úryvky z jeho polemické hry Improvizace Almy. Je nadmíru cenné, že se konečně i v Plzni můžeme seznamovat s dílem tohoto klasika absurdního divadla. Nerozhoduje, že svrchované ztvárnění náročné předlohy je dosud tak trochu nad síly začínajícího souboru.
Zdroj: Plzeňský deník: Zima s deníkem