Divadlo Dialog Plzeň


Čt
2.5.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
VYPRODÁNO
Út
7.5.
19:00
vstupenky
Natěrač ORÁKULUM
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Čt
9.5.
19:00
vstupenky
Ťululum Zrcadlo

10.5.
19:00
vstupenky
Firemní večírek HOST
Ne
12.5.
19:00
vstupenky
Na správné adrese HOST
Po
13.5.
20:00
vstupenky
Morell Divadlo JakoHost
Út
14.5.
19:00
vstupenky
ZmraŽeny Chlupatej kaktus
St
15.5.
19:00
vstupenky
Artur a Amélie Divadlo MAEBH
Čt
16.5.
19:00
vstupenky
Číňani SPODINA

17.5.
20:00
vstupenky
Benátky pod sněhem Žumbera
Ne
19.5.
19:00
vstupenky
ZmraŽeny Chlupatej kaktus
Po
20.5.
19:00
vstupenky
Šampióni SPODINA
Út
21.5.
19:00
vstupenky
Šampióni SPODINA
St
22.5.
19:00
vstupenky
Čas pod psa Divadlo MAEBH
Čt
23.5.
19:00
vstupenky
Aby bylo jasno... DRAMOKLAM

24.5.
19:00
vstupenky
Zázračné cvičení SPODINA
So
25.5.
19:00
vstupenky
Sexem ke štěstí SPODINA
Ne
26.5.
19:00
vstupenky
Tchýně na zabití SPODINA
Po
27.5.
19:00
vstupenky
Severní vášeň SPODINA
Út
28.5.
19:00
vstupenky
Sexy prádlo SPODINA
přidané předst.
St
29.5.
19:00
vstupenky
Sexy prádlo SPODINA
VYPRODÁNO
Čt
30.5.
19:00
vstupenky
Café Avignon Théta

Rámus / Balkón

Rámus hraje o nevěstinci, kde vypukla revoluce


VLADIMÍR GARDAVSKÝ

Plzeň – Divadlo Dialog v Plzni završilo sezonu uvedením mnohovrstevnaté hry francouzského „vyvržence“ Jeana Geneta Balkon. Nastudoval ji plzeňský neprofesionální loutkářský soubor Rámus.

Všestranný, existencialisticky orientovaný tvůrce napsal Balkon přesně před padesáti lety. I když autorovo „ďábelské převracení hodnot“ bylo tehdy výsostným básnickým gestem, reagovalo svým způsobem na atmosféru doby, a je jen dobře, že se dramaturgyně souboru Zdena Vašíčková pro dnešní čas pokusila hru dost významně a zároveň velice šťastně upravit. Umožnila navíc režisérovi Jakubu Vašíčkovi plně rozvinout principy alternativního divadla takže klasické loutkářské postupy jsou využívány jen výjimečně.

Děj krutého podobenství se odehrává v nevěstinci řízeném paní Irmou (Lenka Baránková) s tichou podporou jejího dávného milence Policejního prezidenta (Jakub Vašíček) jako „veřejný dům iluzí“. Sem přícházejí zákazníci „ukájet své sny o slávě, své potlačené touhy či sadistické posedlosti“. Personál domu – Carmen (Barbora Sedláčková), Michalle (Adéla Kovaříková), Monique (Monika Jenčová) či neúspěšný herec Artur (Vojtěch Müller) – vytvářejí pro hosty zdání jiné skutečnosti. Dopřává klientům iluzi být na okamžik například Generálem (Jan Truhlář), Soudcem (Martin Lukáš) či Biskupem (Michal Vybíral). Když si však nový zákazník přeje být Revolucionářem (Ondřej Müller), jsou se svojí přidělenou múzou Chantal (Klára Lukášová) oba natoli sugestivní, že ve městě vypukne skutečné povstání. Výbuch vášní je sice úspěšně zpacifikován, nicméně osvědčení zákazníci nevěstince jsou nuceni zastoupit své mezitím zlikvidované předobrazy a stát se za účinné pomoci médií skutečnými představiteli společnosti. Nebo se jedná o další zlý sen či velkou iluzi v režii paní Irmy?

Inscenace umně kloubí iluze s deziluzí a vznešená dikce postav přikrášlených nejrůznějšími kuchyňskými předměty pomáhá znepokojivě mísit vysoké s nízkým. Varovné je i téma mediální manipulace. Jean Genet v článku Jak hrát Balkon kdysi rozebíral, proč byl nespokojen s provedením své hry v Nex Yorku, Berlíně, Paříži, Londýně, Vídni či Basileji. Je docela dobře možné, že nastudování Rámusu po podesáti letech by vzal na milost.

Zdroj: Plzeňský deník