Divadlo Dialog Plzeň


St
1.2.
19:00 Etudy HOST

3.2.
19:00
vstupenky
Artur a Amélie Divadlo MAEBH
PREMIÉRA *VYPRODÁNO*
So
4.2.
19:00
vstupenky
Sexy prádlo SPODINA
*VYPRODÁNO*
Ne
5.2.
15:30
vstupenky
Jak čert vyletěl z kůže PROPADLO
Út
7.2.
19:00
vstupenky
Nakonec všechno dobře dopadne! Žumbera
Čt
9.2.
19:00
vstupenky
Café Avignon Théta

10.2.
19:30
vstupenky
Komedie roku exLudvíci
St
15.2.
19:00
vstupenky
Artur a Amélie Divadlo MAEBH
Út
21.2.
20:00
vstupenky
Oblomov Divadlo JakoHost
Čt
23.2.
19:00
vstupenky
Bláznovy zápisky ORÁKULUM

24.2.
19:00
vstupenky
Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
So
25.2.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
*ZADÁNO*
Ne
26.2.
19:00
vstupenky
Dokonalý partner SPODINA
*VYPRODÁNO*
Po
27.2.
19:00
vstupenky
Nakonec všechno dobře dopadne! Žumbera
Út
28.2.
19:00
vstupenky
Ať žije premiér! PROPADLO

SPODINA / Kočár nejsvětější svátosti

Spodina skvěle nastudovala komedii Prospera Mérimée

Recenze - Plzeňský deník


VLADIMÍR GARDAVSKÝ

Plzeň – Spolek divadelních nadšenců Spodina se nikdy nerozpakoval čerpat cenné zkušenosti spoluprací s profesionálními divadelníky. Jeho plzeňské insenace jsou již tradičně pozoruhodné. Po Jakubu Zindulkovi a Vilému Dubničkovi se nejnověji ujal režie Jiří Untermüller, sólista souboru operety a muzikálu Divadla J. K. Tyla v Plzni, jenž se Spodinou nastudoval komedii Kočár nejsvětější svátosti z pera Prospera Mérimée.

Francouzský prozaik a dramatik, advokát a inspektor historických památek Mérimée (1803-1870) se pod vlivem nejbližšího přítele (a zároveň učitele) Stendhala postupně oprošťoval od převládajícího „romantického vyjadřování“ jejich doby. A v Kočáru nejsvětější svátosti nad romantickým pohledem už zřetelně vítězí střízlivé vidění světa podobné tomu, jak jej vnímáme v současných kulisách kolem sebe i dnes. Dramatik s humorem a nadhledem nahlíží vlastnosti mužů a žen určující jejich vzájemné vztahy. Obdivuje krásu a eleganci něžnějšího pohlaví, ale nezavírá oči ani před jeho rozmarností, krutostí a věrolomností. Přímo ukázkovým extraktem takového ženství je ve hře Kamila Pericholová, herečka v Limě, přitažlivě ztvárněná Olgou Ženíškovou. Tato žena má ovšem úlohu značně usnadněnou. Jak už to často bývá, vyrovnává se převážně s mužskou domýšlivostí a hloupostí, u peruánského místokrále Dona Andrease de Ribery (charismatický František Šimánek) umocněnou navíc láskyplnou zaslepeností. A i když Pericholová notně irituje jak servilního tajemníka Martineze (Ondřej Dočkal), ustaraného komorníka Baltazara (Pavel Litvan) či hněvem rozohněného licenciáta Tomáše D'Esquivela (David Haták), přesto jí všichni Mériméeovi muži poslušně „zobají z ruky“. Hereckou složku inscenace vydatně posílil v epizodní roli limského biskupa Jakub Zindulka.

Režisér určil inscenaci živé tempo a zkušeně rozehrál mnoho komických situací, jež si herci mohou vskutku užívat. Plzeňské Divadlo Dialog, v němž Spodina vystupuje, navštěvují převážně mladší diváci. Z tohoto pohledu byl dramaturgický výběr Mériméeovy komedie více než vhodný. Nejmladší divácká generace, která si názor na život teprve tvoří, by měla zhlédnout Kočár nejsvětější svátosti nejspíš povinně.