Divadlo Dialog Plzeň



3.3.
20:00 Morell Divadlo JakoHost
PREMIÉRA
So
4.3.
19:00 Projekt N.A.D.Ě.Ž.D.A. Chlupatej kaktus
Ne
5.3.
19:00 Tchýně na zabití SPODINA
Út
7.3.
19:00 Sexem ke štěstí SPODINA
St
8.3.
19:30 Rychlorande aneb To nevymyslíš! exLudvíci
*VYPRODÁNO*
Čt
9.3.
19:00 Zastavte Elen! Théta

10.3.
19:00 Patrika 1,5 aneb Registrované šílenství Divadlo MAEBH
So
11.3.
19:00 Spratek v penzionu Žumbera
Po
13.3.
19:00 SEX Ragueneau
Út
14.3.
19:00 Ať žije premiér! PROPADLO
Čt
16.3.
19:00 Ťululum Zrcadlo
Po
20.3.
19:00 Zázračné cvičení SPODINA
PREMIÉRA *VYPRODÁNO*
Út
21.3.
19:00 Rozvod aneb V mezích přijatelné normy… HOST
St
22.3.
19:00 Sexy prádlo SPODINA
*VYPRODÁNO*
Čt
23.3.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
*VYPRODÁNO*

24.3.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
*VYPRODÁNO*
Ne
26.3.
19:00 Bláznovy zápisky ORÁKULUM
Po
27.3.
19:00 S vyloučením veřejnosti SPODINA
Út
28.3.
18:00 Oblomov Divadlo JakoHost
ZADÁNO
Čt
30.3.
19:00 Aby bylo jasno... DRAMOKLAM

31.3.
19:00 Rocker a dvě staré dámy Divadlo MAEBH

SPODINA / Kočár nejsvětější svátosti

Spodina skvěle nastudovala komedii Prospera Mérimée

Recenze - Plzeňský deník


VLADIMÍR GARDAVSKÝ

Plzeň – Spolek divadelních nadšenců Spodina se nikdy nerozpakoval čerpat cenné zkušenosti spoluprací s profesionálními divadelníky. Jeho plzeňské insenace jsou již tradičně pozoruhodné. Po Jakubu Zindulkovi a Vilému Dubničkovi se nejnověji ujal režie Jiří Untermüller, sólista souboru operety a muzikálu Divadla J. K. Tyla v Plzni, jenž se Spodinou nastudoval komedii Kočár nejsvětější svátosti z pera Prospera Mérimée.

Francouzský prozaik a dramatik, advokát a inspektor historických památek Mérimée (1803-1870) se pod vlivem nejbližšího přítele (a zároveň učitele) Stendhala postupně oprošťoval od převládajícího „romantického vyjadřování“ jejich doby. A v Kočáru nejsvětější svátosti nad romantickým pohledem už zřetelně vítězí střízlivé vidění světa podobné tomu, jak jej vnímáme v současných kulisách kolem sebe i dnes. Dramatik s humorem a nadhledem nahlíží vlastnosti mužů a žen určující jejich vzájemné vztahy. Obdivuje krásu a eleganci něžnějšího pohlaví, ale nezavírá oči ani před jeho rozmarností, krutostí a věrolomností. Přímo ukázkovým extraktem takového ženství je ve hře Kamila Pericholová, herečka v Limě, přitažlivě ztvárněná Olgou Ženíškovou. Tato žena má ovšem úlohu značně usnadněnou. Jak už to často bývá, vyrovnává se převážně s mužskou domýšlivostí a hloupostí, u peruánského místokrále Dona Andrease de Ribery (charismatický František Šimánek) umocněnou navíc láskyplnou zaslepeností. A i když Pericholová notně irituje jak servilního tajemníka Martineze (Ondřej Dočkal), ustaraného komorníka Baltazara (Pavel Litvan) či hněvem rozohněného licenciáta Tomáše D'Esquivela (David Haták), přesto jí všichni Mériméeovi muži poslušně „zobají z ruky“. Hereckou složku inscenace vydatně posílil v epizodní roli limského biskupa Jakub Zindulka.

Režisér určil inscenaci živé tempo a zkušeně rozehrál mnoho komických situací, jež si herci mohou vskutku užívat. Plzeňské Divadlo Dialog, v němž Spodina vystupuje, navštěvují převážně mladší diváci. Z tohoto pohledu byl dramaturgický výběr Mériméeovy komedie více než vhodný. Nejmladší divácká generace, která si názor na život teprve tvoří, by měla zhlédnout Kočár nejsvětější svátosti nejspíš povinně.