Divadlo Dialog Plzeň


Út
2.5.
19:00 ZmraŽeny Chlupatej kaktus
St
3.5.
20:00 Morell Divadlo JakoHost
Út
9.5.
19:00 Sexy prádlo SPODINA
Čt
11.5.

Divadelní festival Bez zbytečnejch řečí 2023 Ragueneau

12.5.

Divadelní festival Bez zbytečnejch řečí 2023 Ragueneau
So
13.5.

Divadelní festival Bez zbytečnejch řečí 2023 Ragueneau
Ne
14.5.

Divadelní festival Bez zbytečnejch řečí 2023 Ragueneau
Po
15.5.
19:00 Zázračné cvičení SPODINA
Út
16.5.
19:00 Ťululum Zrcadlo

19.5.
19:00 Artur a Amélie Divadlo MAEBH
So
20.5.
20:00 Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
PREMIÉRA *VYPRODÁNO*
Ne
21.5.
19:00 Sexem ke štěstí SPODINA
Po
22.5.
19:00 4 sestry Žumbera
Čt
25.5.
19:00 Podzimní večer Jefferyho Wilsona ORÁKULUM
OBNOVENÁ PREMIÉRA

26.5.
19:00 Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
So
27.5.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
Ne
28.5.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
Po
29.5.
19:00 ZmraŽeny Chlupatej kaktus
Út
30.5.
19:00 Zázračné cvičení SPODINA
St
31.5.
19:00 Patrika 1,5 aneb Registrované šílenství Divadlo MAEBH

SPODINA / Kočár nejsvětější svátosti

Spodina skvěle nastudovala komedii Prospera Mérimée

Recenze - Plzeňský deník


VLADIMÍR GARDAVSKÝ

Plzeň – Spolek divadelních nadšenců Spodina se nikdy nerozpakoval čerpat cenné zkušenosti spoluprací s profesionálními divadelníky. Jeho plzeňské insenace jsou již tradičně pozoruhodné. Po Jakubu Zindulkovi a Vilému Dubničkovi se nejnověji ujal režie Jiří Untermüller, sólista souboru operety a muzikálu Divadla J. K. Tyla v Plzni, jenž se Spodinou nastudoval komedii Kočár nejsvětější svátosti z pera Prospera Mérimée.

Francouzský prozaik a dramatik, advokát a inspektor historických památek Mérimée (1803-1870) se pod vlivem nejbližšího přítele (a zároveň učitele) Stendhala postupně oprošťoval od převládajícího „romantického vyjadřování“ jejich doby. A v Kočáru nejsvětější svátosti nad romantickým pohledem už zřetelně vítězí střízlivé vidění světa podobné tomu, jak jej vnímáme v současných kulisách kolem sebe i dnes. Dramatik s humorem a nadhledem nahlíží vlastnosti mužů a žen určující jejich vzájemné vztahy. Obdivuje krásu a eleganci něžnějšího pohlaví, ale nezavírá oči ani před jeho rozmarností, krutostí a věrolomností. Přímo ukázkovým extraktem takového ženství je ve hře Kamila Pericholová, herečka v Limě, přitažlivě ztvárněná Olgou Ženíškovou. Tato žena má ovšem úlohu značně usnadněnou. Jak už to často bývá, vyrovnává se převážně s mužskou domýšlivostí a hloupostí, u peruánského místokrále Dona Andrease de Ribery (charismatický František Šimánek) umocněnou navíc láskyplnou zaslepeností. A i když Pericholová notně irituje jak servilního tajemníka Martineze (Ondřej Dočkal), ustaraného komorníka Baltazara (Pavel Litvan) či hněvem rozohněného licenciáta Tomáše D'Esquivela (David Haták), přesto jí všichni Mériméeovi muži poslušně „zobají z ruky“. Hereckou složku inscenace vydatně posílil v epizodní roli limského biskupa Jakub Zindulka.

Režisér určil inscenaci živé tempo a zkušeně rozehrál mnoho komických situací, jež si herci mohou vskutku užívat. Plzeňské Divadlo Dialog, v němž Spodina vystupuje, navštěvují převážně mladší diváci. Z tohoto pohledu byl dramaturgický výběr Mériméeovy komedie více než vhodný. Nejmladší divácká generace, která si názor na život teprve tvoří, by měla zhlédnout Kočár nejsvětější svátosti nejspíš povinně.