Divadlo Dialog Plzeň



5.4.
19:00 Patrika 1,5 aneb Registrované šílenství Divadlo MAEBH
So
6.4.
19:00 Černá komedie HOST
Ne
7.4.
15:30 Jak se Krakonoš nenechal přechytračit PROPADLO
Po
8.4.
19:00 Poslední víkend HOST
Út
9.4.
19:00 Ať žije premiér! PROPADLO
Čt
11.4.
19:00 Kdo se nebojí Théta
II. PREMIÉRA
So
13.4.
19:00 Číňani SPODINA
ZADÁNO
Ne
14.4.
19:00 Číňani SPODINA
Po
15.4.
19:00 Bláznovy zápisky ORÁKULUM
Út
16.4.
20:00 Morell Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO
St
17.4.
19:00 Čas pod psa Divadlo MAEBH
Čt
18.4.
19:00 Tchýně na zabití SPODINA
VYPRODÁNO

19.4.
19:30
vstupenky
Debilové exLudvíci
ZRUŠENO náhradní termín 10.6.
So
20.4.
15:30
vstupenky
Jak Kašpárek k živé vodě přišel a pak o ni zase přišel HOST
VYPRODÁNO
Ne
21.4.
19:00
vstupenky
Sexy prádlo SPODINA
VYPRODÁNO
Po
22.4.
19:00
vstupenky
Zázračné cvičení SPODINA
Út
23.4.
19:00
vstupenky
Sexem ke štěstí SPODINA
St
24.4.
20:00
vstupenky
Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO
Čt
25.4.
20:00
vstupenky
Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO

26.4.
19:00
vstupenky
Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
Po
29.4.
19:00
vstupenky
Šampióni SPODINA
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Út
30.4.
19:00
vstupenky
Dokonalý partner SPODINA

SPODINA / Letní den

Slawomir Mrožek obohatil repertoár Dialogu o pozoruhodnou tragikomedii


VLADIMÍR GARDAVSKÝ

Plzeň – Jako nový titul pro příští sezonu plzeňského Divadla Dialog uvedl „SPOlek DIvadelních NAdšenců“ SPODINA pozoruhodnou tragikomedii Slawomira Mrožka Letní den. Nastudoval ji ve spolupráci se souborem M+M z Hranic u Aše. Zatímco doposud si plzeňští amatéři vybírali z Mrožkova díla některou z jeho raných her (Mučednictví Petra Oheye, Striptýz), nyní SPODINA obohacuje repertoár Dialogu o intelektuální grotesku z autorova pozdějšího období.

Vilém Dubnička, člen činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni, spolupracoval se SPODINOU jako režisér již potřetí a zatím pokadé se soustředil na zabydlení interpretovaných příběhů věrohodnými a nejednoznačnými postavami. Dařilo se mu v tomto ohledu i tentokrát, ač se musel vyrovnávat s autorovým osobitým viděním světa a neobvyklým žánrem víceméně konverzační modelové tragifrašky. Zdůrazněná přísná logičnost myšlení jednotlivých osob je v ní nazírána s notnou dávkou jiskřivého humoru.

Oporou mu byli zkušení představitelé hlavních rolí. Novodobí hrdinové Zdar a Nezdar se seznamují hned v prvním obraze, když oba mají v úmyslu spáchat sebevraždu na stejném místě. Nešťastný Nezdar (Vratislav Mikan ml.) je životní smolař, kterému se nic nedaří a který se obává, že důvod musí být jen a jen v něm samém, že je definitivně k ničemu. Nešťastný je ovšem i Zdar (Vratislav Mikan st.),jemuž se naopak daří vše, všechno má a neví, co si víc přát. Trápí ho snad už jen neznalost „matafyzické odpovědi na záhadu existence“, a tak míní, že má také právo sáhout si na život. Debata plná paradoxů oscilující mezi upřímností a pozérstvím, která vtipně staví přísnou logiku na hlavu, i navázané přátelství berou ale velmi rychle za své. Na scéně se totiž objeví nadmíru hezká Dáma (Tereza Říhová), která náhle vlévá nešťastníkům do žil novou naději i perspektivu. Zde se režisérovi zúročil experiment s obsazením talentované herečky, která je podstatně mladší, než jak předepsal autor. Je tak více zřejmé, že k účinné koketerii a vypočítavosti jednání nepotřebuje žena bohaté životní zkušenosti.

K tvůrcům inscenace patří i autor původní hudby Petr Zeman a výtvarnice Lenka Polášková. Všem se podařilo udržet žádoucí napětí i radost z třpytivých dialogů až k překvapivému rozuzlení duchaplného příběhu.