Divadlo Dialog Plzeň


Čt
2.5.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
VYPRODÁNO
Út
7.5.
19:00
vstupenky
Natěrač ORÁKULUM
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Čt
9.5.
19:00
vstupenky
Ťululum Zrcadlo

10.5.
19:00
vstupenky
Firemní večírek HOST
Ne
12.5.
19:00
vstupenky
Na správné adrese HOST
Po
13.5.
20:00
vstupenky
Morell Divadlo JakoHost
Út
14.5.
19:00
vstupenky
ZmraŽeny Chlupatej kaktus
St
15.5.
19:00
vstupenky
Artur a Amélie Divadlo MAEBH
Čt
16.5.
19:00
vstupenky
Číňani SPODINA

17.5.
20:00
vstupenky
Benátky pod sněhem Žumbera
Ne
19.5.
19:00
vstupenky
ZmraŽeny Chlupatej kaktus
Po
20.5.
19:00
vstupenky
Šampióni SPODINA
Út
21.5.
19:00
vstupenky
Šampióni SPODINA
St
22.5.
19:00
vstupenky
Čas pod psa Divadlo MAEBH
Čt
23.5.
19:00
vstupenky
Aby bylo jasno... DRAMOKLAM

24.5.
19:00
vstupenky
Zázračné cvičení SPODINA
So
25.5.
19:00
vstupenky
Sexem ke štěstí SPODINA
Ne
26.5.
19:00
vstupenky
Tchýně na zabití SPODINA
Po
27.5.
19:00
vstupenky
Severní vášeň SPODINA
Út
28.5.
19:00
vstupenky
Sexy prádlo SPODINA
přidané předst.
St
29.5.
19:00
vstupenky
Sexy prádlo SPODINA
VYPRODÁNO
Čt
30.5.
19:00
vstupenky
Café Avignon Théta

SPODINA / Věc Makropulos

V Dialogu se hraje o nesmrtelnosti

Plzeňský deník - Vladimír Gardavský


Plzeňský SPOlek DIvadelních NAdšenců SPODINA pod vedením člena činohry Divadla J.K. Tyla v Plzni Jakuba Zindulky stírá již pravidelně ve svých inscenacích hranice mezi profesionální a neprofesionální tvorbou. Nejinak je tomu i při uvedení známého alegorického dramatu Karla Čapka Věc Makropulos na scéně Divadla Dialog. Soubor v něm užitečně připomíná i dnes časová stanoviska jednoho z našich trvale nejoblíbenějších autorů, názory odmítající radikální lidské zásahy do pevně stanoveného řádu věcí a vyzdvihující pozitivní hodnoty normálního dělného života.

Jakub Zindulka kromě čistého návrhu výtvarného řešení, evokující dobu vzniku Čapkova dramatu před zhruba devadesáti lety, se ujal režie a také ztvárnění jedné z klíčových postav hry, bystře taktizujícího a noblesního majitele panství Jaroslava Pruse. Jako režisér Zindulka Čapkovi věří, a tak inscenaci nevystavěl na výrazné stylizaci figur, jak se autora snažili „zachránit“ tvůrci nedávných uvedení Věci Makropulos v brněnském HaDivadle, v pražském Národním divadle a v Divadle na Vinohradech, ale opírá se především o nesporné kvality textové předlohy. Jemnými stylizujícími prvky však inscenátor vhodně posiluje dojem komického hemžení postav s jejich touhami po úspěchu, lásce či bohatství, například u autoritativního advokáta dr. Kolenatého (František Šimánek), urputně se prosazujícího Alberta Gregora (Petr Kotora), historické příměry vzývajícího solicitátora Vítka (David Haták), dojemně podivínského aristokrata Hauk-Šendorfa (Ivo Hýbl, alternuje Ladislav Synek), klukovsky zamilovaného Janka (Filip Malý, alternuje Ivo Opl) či k pěveckému mistrovství dětinsky vzhlížející Kristiny (Eliška Konečná, alternuje Johanka Skuhrová). Ti všichni i ostatní na menších plochách (například uvaděčka Petry Zoubkové nebo Marcely Žandové, komorná Kláry Kašparové či lékař Petra Tomáška) povrchně obdivují tajuplně charismatickou Emilii Marty (Olga Ženíšková). Zkušená herečka obdařila tři sta let nestárnoucí hrdinku bohatou povahokresbou s převahou vyprahlosti, zloby a chladu. Nepomůže-li enormní dlouhověkost dobrat se člověku moudrosti a soucítění, je otázkou, zda má smysl ji prodlužovat v nesmrtelnost. Stal se malý zázrak, Čapkovy úvahy nad tím, jak se s nepomíjejícím životem nejlépe popasovat, téměř nešustí papírem, ale věrohodně je pronášejí živoucí postavy. Inscenaci účinně dotváří mix zvuku s reprodukovaným zpěvem Venuše Dvořákové.

Proslulá hra se na jevištích neobjevuje příliš často, v Plzni byla naposledy k spatření v roce 1972. Spodina ji záslužně objevila pro minimálně dvě nejmladší generace.