Divadlo Dialog Plzeň


Út
2.5.
19:00 ZmraŽeny Chlupatej kaktus
St
3.5.
20:00 Morell Divadlo JakoHost
Út
9.5.
19:00 Sexy prádlo SPODINA
Čt
11.5.

Divadelní festival Bez zbytečnejch řečí 2023 Ragueneau

12.5.

Divadelní festival Bez zbytečnejch řečí 2023 Ragueneau
So
13.5.

Divadelní festival Bez zbytečnejch řečí 2023 Ragueneau
Ne
14.5.

Divadelní festival Bez zbytečnejch řečí 2023 Ragueneau
Po
15.5.
19:00 Zázračné cvičení SPODINA
Út
16.5.
19:00 Ťululum Zrcadlo

19.5.
19:00 Artur a Amélie Divadlo MAEBH
So
20.5.
20:00 Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
PREMIÉRA *VYPRODÁNO*
Ne
21.5.
19:00 Sexem ke štěstí SPODINA
Po
22.5.
19:00 4 sestry Žumbera
Čt
25.5.
19:00 Podzimní večer Jefferyho Wilsona ORÁKULUM
OBNOVENÁ PREMIÉRA

26.5.
19:00 Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
So
27.5.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
Ne
28.5.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
Po
29.5.
19:00 ZmraŽeny Chlupatej kaktus
Út
30.5.
19:00 Zázračné cvičení SPODINA
St
31.5.
19:00 Patrika 1,5 aneb Registrované šílenství Divadlo MAEBH

SPODINA / Věrně nevěrní

Spodina hraje Věrně nevěrné, pronikavou britskou komedii

Plzeňský deník - Vladimír Gardavský


Dramaturgie Společnosti divadelních nadšenců SPODINA obrátila svoji pozornost zpět k současné světové dramatice a měla i tentokrát mimořádně šťastnou ruku. Přitom soubor uchystal divácký zážitek diametrálně odlišný od loňské Confortésovy rozevláté klauniády Maratón, když nyní nastudoval v mnoha směrech pronikavou britskou komedii z konce devadesátých let minulého století Sleeping Around, v překladu Marie Špalové nazvanou Věrně nevěrní, vycházející z poetiky tzv. cool dramatu. Přestože se jedná o nesporně špičkovou textovou předlohu ve svém žánru, je na českých jevištích nepochopitelně opomíjena. Inscenace v plzeňském Divadle Dialog je teprve třetím uvedením této hry u nás! Jde totiž o moderní parafrázi slavné skandální hry Arthura Schnitzlera Rej, která již sto patnáct let probouzí u slušně vychovaných divadelníků obavy. Rej nebo také v jiném překladu Kolo sestává z deseti milostných dialogů ústících vždy v pohlavní akt, partneři z různých společenských vrstev přecházejí po jednom z jedné epizody do další, až se nakonec kruh uzavírá. Téma erotické hry zde evokuje dávný motiv tance smrti. Na sklonku dvacátého století po sérii workshopů a společných debat spojili své síly čtyři autoři – Angličan Mark Ravenhill, Irka Hillary Fanninová, Skot Stephen Greenhorn a Welšanka Abi Morganová – k zajímavému experimentu. Na stejném půdorysu jako Schnitzler propojili krátká a jen zdánlivě banální setkání dvanácti párů v současném velkoměstě s rafinovaným inovačním prvkem: ne každá scéna musí nutně vyvrcholit koitem.

Inscenaci v režii Jakuba Zindulky se podařilo vystihnout nelichotivý obraz našeho žití, v němž nesměle balancujeme mezi cynismem a citovostí. Otrlostí se zkoušíme bránit citovému vyhasínání vztahů nebo neschopnosti potřebný vztah navázat, přitom se stále po vzájemné vnímavosti a porozumění porozhlížíme. Dokonce i ve dvou se postavy vesměs cítí být na scéně osamoceny a stírá se hranice mezi láskou a chladným sexem, pakliže se vztah teprve zrovna nerodí. Citovému naplnění brání neschopnost otevírat se jeden druhému, a také utajované prospěchářství, vliv konzumu či tlak doby obětovat své soukromí kariéře. Potřeba citu se však ještě nevytratila. Princip, kdy jedna z postav vždy zůstává na scéně a v dalším obraze se potká s někým jiným, vytváří dojem plynulého příběhu dnešního světa.

Autoři na rozdíl od Schnitzlera předepsali ztvárnění všech postav hry dvěma protagonisty. Jakub Zindulka kromě režie, návrhu kultivované scény i spolupráce při výběru hudebního doprovodu ztělesnil šest různorodých mužských postav ve věkovém rozmezí od devatenácti do třiceti osmi let a do stejného počtu ženských rolí obsadil Olgu Ženíškovou. Zindulka patří v českém divadelnictví k umělcům, kteří na sebe upozorňují kulturou řeči. Bezpečně vládne pregnantní výslovností a osvojil si i techniku ostrých výrazových střihů při zachování hodnověrnosti projevu. V angažmá plzeňské činohry dozrál již k hereckému mistrovství, které není vždy v dostatečné míře reflektováno. Spolu s Olgou Ženíškovou ztvárnili všechny své role s lehkostí, s nadhledem nad rozmanitými postavami a zároveň s účinným uplatňováním techniky zvnitřnění projevu. Při rozehrání dvou rozdílných výstupů se jim vždy daří vytvořit celistvou figuru. Výrazně proměňovat postavy pomáhají hercům i kostýmy převlékané za průsvitnými stěnami. Věrně nevěrní se jistě budou dlouho objevovat na repertoáru Dialogu jako nezpochybnitelné měřítko té nejvyšší kvality.