Divadlo Dialog Plzeň


So
2.3.
19:00 Benátky pod sněhem Žumbera
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Ne
3.3.
19:00 To si piš HOST
Út
5.3.
19:30 Rychlorande aneb To nevymyslíš! exLudvíci
VYPRODÁNO
St
6.3.
19:00 Rocker a dvě staré dámy Divadlo MAEBH

8.3.
20:00 Oblomov Divadlo JakoHost
DERNIÉRA VYPRODÁNO
So
9.3.
19:00 V šatně HOST
VYPRODÁNO
Ne
10.3.
19:00 Benátky pod sněhem Žumbera
Po
11.3.
19:00 Severní vášeň SPODINA
St
13.3.
19:00 Projekt N.A.D.Ě.Ž.D.A. Chlupatej kaktus
Čt
14.3.
20:00 Morell Divadlo JakoHost
So
16.3.
19:00 Kdo se nebojí Théta
I. PREMIÉRA
Ne
17.3.
19:00 Tchýně na zabití SPODINA
VYPRODÁNO
Po
18.3.
19:00 Sexem ke štěstí SPODINA
VYPRODÁNO
Út
19.3.
19:00 Sexy prádlo SPODINA
VYPRODÁNO
St
20.3.
19:00 Benátky pod sněhem Žumbera
VYPRODÁNO
Čt
21.3.
19:00 Číňani SPODINA

22.3.
19:00 Číňani SPODINA
VYPRODÁNO
Po
25.3.
19:00 Čas pod psa Divadlo MAEBH
Út
26.3.
19:00 Zázračné cvičení SPODINA
VYPRODÁNO
St
27.3.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
VYPRODÁNO
Čt
28.3.
19:00 Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
So
30.3.
19:00 V šatně HOST
VYPRODÁNO

SPODINA / Věrně nevěrní

Spodina hraje Věrně nevěrné, pronikavou britskou komedii

Plzeňský deník - Vladimír Gardavský


Dramaturgie Společnosti divadelních nadšenců SPODINA obrátila svoji pozornost zpět k současné světové dramatice a měla i tentokrát mimořádně šťastnou ruku. Přitom soubor uchystal divácký zážitek diametrálně odlišný od loňské Confortésovy rozevláté klauniády Maratón, když nyní nastudoval v mnoha směrech pronikavou britskou komedii z konce devadesátých let minulého století Sleeping Around, v překladu Marie Špalové nazvanou Věrně nevěrní, vycházející z poetiky tzv. cool dramatu. Přestože se jedná o nesporně špičkovou textovou předlohu ve svém žánru, je na českých jevištích nepochopitelně opomíjena. Inscenace v plzeňském Divadle Dialog je teprve třetím uvedením této hry u nás! Jde totiž o moderní parafrázi slavné skandální hry Arthura Schnitzlera Rej, která již sto patnáct let probouzí u slušně vychovaných divadelníků obavy. Rej nebo také v jiném překladu Kolo sestává z deseti milostných dialogů ústících vždy v pohlavní akt, partneři z různých společenských vrstev přecházejí po jednom z jedné epizody do další, až se nakonec kruh uzavírá. Téma erotické hry zde evokuje dávný motiv tance smrti. Na sklonku dvacátého století po sérii workshopů a společných debat spojili své síly čtyři autoři – Angličan Mark Ravenhill, Irka Hillary Fanninová, Skot Stephen Greenhorn a Welšanka Abi Morganová – k zajímavému experimentu. Na stejném půdorysu jako Schnitzler propojili krátká a jen zdánlivě banální setkání dvanácti párů v současném velkoměstě s rafinovaným inovačním prvkem: ne každá scéna musí nutně vyvrcholit koitem.

Inscenaci v režii Jakuba Zindulky se podařilo vystihnout nelichotivý obraz našeho žití, v němž nesměle balancujeme mezi cynismem a citovostí. Otrlostí se zkoušíme bránit citovému vyhasínání vztahů nebo neschopnosti potřebný vztah navázat, přitom se stále po vzájemné vnímavosti a porozumění porozhlížíme. Dokonce i ve dvou se postavy vesměs cítí být na scéně osamoceny a stírá se hranice mezi láskou a chladným sexem, pakliže se vztah teprve zrovna nerodí. Citovému naplnění brání neschopnost otevírat se jeden druhému, a také utajované prospěchářství, vliv konzumu či tlak doby obětovat své soukromí kariéře. Potřeba citu se však ještě nevytratila. Princip, kdy jedna z postav vždy zůstává na scéně a v dalším obraze se potká s někým jiným, vytváří dojem plynulého příběhu dnešního světa.

Autoři na rozdíl od Schnitzlera předepsali ztvárnění všech postav hry dvěma protagonisty. Jakub Zindulka kromě režie, návrhu kultivované scény i spolupráce při výběru hudebního doprovodu ztělesnil šest různorodých mužských postav ve věkovém rozmezí od devatenácti do třiceti osmi let a do stejného počtu ženských rolí obsadil Olgu Ženíškovou. Zindulka patří v českém divadelnictví k umělcům, kteří na sebe upozorňují kulturou řeči. Bezpečně vládne pregnantní výslovností a osvojil si i techniku ostrých výrazových střihů při zachování hodnověrnosti projevu. V angažmá plzeňské činohry dozrál již k hereckému mistrovství, které není vždy v dostatečné míře reflektováno. Spolu s Olgou Ženíškovou ztvárnili všechny své role s lehkostí, s nadhledem nad rozmanitými postavami a zároveň s účinným uplatňováním techniky zvnitřnění projevu. Při rozehrání dvou rozdílných výstupů se jim vždy daří vytvořit celistvou figuru. Výrazně proměňovat postavy pomáhají hercům i kostýmy převlékané za průsvitnými stěnami. Věrně nevěrní se jistě budou dlouho objevovat na repertoáru Dialogu jako nezpochybnitelné měřítko té nejvyšší kvality.