Divadlo Dialog Plzeň


Ne
2.2.
15:30 Jak čert vyletěl z kůže PROPADLO
Po
3.2.
20:00 Maloměšťákova svatba Divadlo JakoHost
Út
4.2.
19:00 Sexem ke štěstí SPODINA
VYPRODÁNO
St
5.2.
19:00 Etudy HOST
So
8.2.
19:00 Extrabuřt Žumbera
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Ne
9.2.
19:00
vstupenky
Tchýně na zabití SPODINA
VYPRODÁNO
Po
10.2.
19:00
vstupenky
Patrika 1,5 aneb Registrované šílenství Divadlo MAEBH
DERNIÉRA
Čt
13.2.
19:00
vstupenky
Extrabuřt Žumbera
VYPRODÁNO

14.2.
20:00
vstupenky
Morell Divadlo JakoHost
So
15.2.
19:00
vstupenky
Společenstvo vlastníků Chlupatej kaktus
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Ne
16.2.
19:00
vstupenky
Zázračné cvičení SPODINA
Po
17.2.
19:00
vstupenky
Lucy se vdává! SPODINA
VYPRODÁNO
Út
18.2.
19:00
vstupenky
Dokonalý partner SPODINA
St
19.2.
19:00
vstupenky
Číňani SPODINA
Čt
20.2.
19:00
vstupenky
Vsaď se, miláčku! Théta
VYPRODÁNO

21.2.
19:00
vstupenky
Alkoholky Divadlo MAEBH
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Po
24.2.
19:00
vstupenky
Ťululum Zrcadlo
Út
25.2.
19:00
vstupenky
Sexy prádlo SPODINA
St
26.2.
19:00
vstupenky
Sexy prádlo SPODINA

28.2.
19:00
vstupenky
Platónova busta DIV
PREMIÉRA

SPODINA / Play Macbeth

Play Macbeth je v Dialogu drsnou jevištní básní

Plzeňský deník - Vladimír Gardavský


Jako svoji 3. premiéru v uplynulé sezóně uvedla SPOlečnost DIvadelních NAdšenců SPODINA v Divadle Dialog autorskou hru člena činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni Jakuba Zindulky Play Macbeth. Citování textů geniálního Alžbětince nebývá na jevišti záležitost ojedinělá. Není to tak dávno, co plzeňská inscenace Harwoodova Garderobiéra těžila z tematického prolínání Shakespearova Krále Leara s realitou 20. století. Název nové hry však napovídá, že se Zindulka nechal spíše inspirovat Dürrenmattovou komedií Play Strindberg, novodobým manželským soubojem na půdorysu Tance smrti známého švédského spisovatele. I v Zindulkově tragikomedii (ano, nejednou se během představení i zasmějeme) se jedná o hořký příběh manželů, profesí herců, který se odehrává během zkoušky proslulého dramatu, a memorované promluvy v překladu Martina Hilského dodávají inscenaci zobecňující a také monumentálnější vyznění.

Paralel mezi snad nejčernější a nejkrvavější Shakespearovou tragédií o vině a trestu a současným příběhem se v průběhu představení nabízí celá řada. Touha po slávě, bohatství a moci je věčná, nevede však ke štěstí. Od počátku jsme svědky vyhaslého manželského vztahu a v četných retrospektivách se vyjasňuje, co krůček po krůčku vedlo od počáteční zamilovanosti partnerů k jeho rozvolňování, k vkrádání se vzájemné neupřímnosti, ke kolotoči nevěr a nadměrného pití. V umělecké branži se jeví jako nejsnazší cesta ke slávě příklon ke komerci. To je v současné době, bohužel, podporováno i mediálně. V českých denících se kultura prezentuje čím dál víc jako pouhá zábava a jejich stránky jsou stále častěji „obohacovány“ novinkami ze světa pochybných celebrit. I herečka ztělesňující lady Macbeth (Olga Ženíšková) přinutí svého chotě, skvělého herce a představitele Macbetha (Jakub Zindulka), aby v zájmu větší popularity přijal roli v nekonečném seriálu, než ve svém muži začne vidět televizního kašpárka. Dění na funkčně obnažené scéně bez portálů pomáhá organizovat tajemný hlas režiséra v podání Pavla Pavlovského.

Skutečný režisér inscenace Jakub Zindulka předestřel před diváky značně drsnou jevištní báseň. Většina současných monologů je napsána vznešeným, takřka shakespearovským volným veršem. Autor si to mohl dovolit, když oba herci předvádějí doslova herecký koncert a dokonce dokáží zživotnit i to, co by z jiných úst vyznělo proklamativně. Na úspěchu inscenace se podílí i hudba Ondřeje Rychlého, mix zvuku Františka Šimánka a světla s uplatněním v Dialogu některých zcela nových prvků Michala Herzoga.