Divadlo Dialog Plzeň


So
2.3.
19:00 Benátky pod sněhem Žumbera
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Ne
3.3.
19:00 To si piš HOST
Út
5.3.
19:30 Rychlorande aneb To nevymyslíš! exLudvíci
VYPRODÁNO
St
6.3.
19:00 Rocker a dvě staré dámy Divadlo MAEBH

8.3.
20:00 Oblomov Divadlo JakoHost
DERNIÉRA VYPRODÁNO
So
9.3.
19:00 V šatně HOST
VYPRODÁNO
Ne
10.3.
19:00 Benátky pod sněhem Žumbera
Po
11.3.
19:00 Severní vášeň SPODINA
St
13.3.
19:00 Projekt N.A.D.Ě.Ž.D.A. Chlupatej kaktus
Čt
14.3.
20:00 Morell Divadlo JakoHost
So
16.3.
19:00 Kdo se nebojí Théta
I. PREMIÉRA
Ne
17.3.
19:00 Tchýně na zabití SPODINA
VYPRODÁNO
Po
18.3.
19:00 Sexem ke štěstí SPODINA
VYPRODÁNO
Út
19.3.
19:00 Sexy prádlo SPODINA
VYPRODÁNO
St
20.3.
19:00 Benátky pod sněhem Žumbera
VYPRODÁNO
Čt
21.3.
19:00 Číňani SPODINA

22.3.
19:00 Číňani SPODINA
VYPRODÁNO
Po
25.3.
19:00 Čas pod psa Divadlo MAEBH
Út
26.3.
19:00 Zázračné cvičení SPODINA
VYPRODÁNO
St
27.3.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
VYPRODÁNO
Čt
28.3.
19:00 Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
So
30.3.
19:00 V šatně HOST
VYPRODÁNO

SPODINA / Kočár nejsvětější svátosti

Spodina skvěle nastudovala komedii Prospera Mérimée

Recenze - Plzeňský deník


VLADIMÍR GARDAVSKÝ

Plzeň – Spolek divadelních nadšenců Spodina se nikdy nerozpakoval čerpat cenné zkušenosti spoluprací s profesionálními divadelníky. Jeho plzeňské insenace jsou již tradičně pozoruhodné. Po Jakubu Zindulkovi a Vilému Dubničkovi se nejnověji ujal režie Jiří Untermüller, sólista souboru operety a muzikálu Divadla J. K. Tyla v Plzni, jenž se Spodinou nastudoval komedii Kočár nejsvětější svátosti z pera Prospera Mérimée.

Francouzský prozaik a dramatik, advokát a inspektor historických památek Mérimée (1803-1870) se pod vlivem nejbližšího přítele (a zároveň učitele) Stendhala postupně oprošťoval od převládajícího „romantického vyjadřování“ jejich doby. A v Kočáru nejsvětější svátosti nad romantickým pohledem už zřetelně vítězí střízlivé vidění světa podobné tomu, jak jej vnímáme v současných kulisách kolem sebe i dnes. Dramatik s humorem a nadhledem nahlíží vlastnosti mužů a žen určující jejich vzájemné vztahy. Obdivuje krásu a eleganci něžnějšího pohlaví, ale nezavírá oči ani před jeho rozmarností, krutostí a věrolomností. Přímo ukázkovým extraktem takového ženství je ve hře Kamila Pericholová, herečka v Limě, přitažlivě ztvárněná Olgou Ženíškovou. Tato žena má ovšem úlohu značně usnadněnou. Jak už to často bývá, vyrovnává se převážně s mužskou domýšlivostí a hloupostí, u peruánského místokrále Dona Andrease de Ribery (charismatický František Šimánek) umocněnou navíc láskyplnou zaslepeností. A i když Pericholová notně irituje jak servilního tajemníka Martineze (Ondřej Dočkal), ustaraného komorníka Baltazara (Pavel Litvan) či hněvem rozohněného licenciáta Tomáše D'Esquivela (David Haták), přesto jí všichni Mériméeovi muži poslušně „zobají z ruky“. Hereckou složku inscenace vydatně posílil v epizodní roli limského biskupa Jakub Zindulka.

Režisér určil inscenaci živé tempo a zkušeně rozehrál mnoho komických situací, jež si herci mohou vskutku užívat. Plzeňské Divadlo Dialog, v němž Spodina vystupuje, navštěvují převážně mladší diváci. Z tohoto pohledu byl dramaturgický výběr Mériméeovy komedie více než vhodný. Nejmladší divácká generace, která si názor na život teprve tvoří, by měla zhlédnout Kočár nejsvětější svátosti nejspíš povinně.