Divadlo Dialog Plzeň



5.4.
19:00 Patrika 1,5 aneb Registrované šílenství Divadlo MAEBH
So
6.4.
19:00 Černá komedie HOST
Ne
7.4.
15:30 Jak se Krakonoš nenechal přechytračit PROPADLO
Po
8.4.
19:00 Poslední víkend HOST
Út
9.4.
19:00 Ať žije premiér! PROPADLO
Čt
11.4.
19:00 Kdo se nebojí Théta
II. PREMIÉRA
So
13.4.
19:00 Číňani SPODINA
ZADÁNO
Ne
14.4.
19:00 Číňani SPODINA
Po
15.4.
19:00 Bláznovy zápisky ORÁKULUM
Út
16.4.
20:00 Morell Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO
St
17.4.
19:00 Čas pod psa Divadlo MAEBH
Čt
18.4.
19:00 Tchýně na zabití SPODINA
VYPRODÁNO

19.4.
19:30 Debilové exLudvíci
ZRUŠENO náhradní termín 10.6.
So
20.4.
15:30 Jak Kašpárek k živé vodě přišel a pak o ni zase přišel HOST
VYPRODÁNO
Ne
21.4.
19:00 Sexy prádlo SPODINA
VYPRODÁNO
Po
22.4.
19:00 Zázračné cvičení SPODINA
Út
23.4.
19:00 Sexem ke štěstí SPODINA
VYPRODÁNO
St
24.4.
20:00 Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO
Čt
25.4.
20:00 Svatební cesta do Jiljí Divadlo JakoHost
VYPRODÁNO

26.4.
19:00 Aby bylo jasno... DRAMOKLAM
ZRUŠENO náhradní termín 22.6.
Po
29.4.
19:00
vstupenky
Šampióni SPODINA
PREMIÉRA VYPRODÁNO
Út
30.4.
19:00
vstupenky
Dokonalý partner SPODINA
VYPRODÁNO

Rámus / Balkón

Rámus hraje o nevěstinci, kde vypukla revoluce


VLADIMÍR GARDAVSKÝ

Plzeň – Divadlo Dialog v Plzni završilo sezonu uvedením mnohovrstevnaté hry francouzského „vyvržence“ Jeana Geneta Balkon. Nastudoval ji plzeňský neprofesionální loutkářský soubor Rámus.

Všestranný, existencialisticky orientovaný tvůrce napsal Balkon přesně před padesáti lety. I když autorovo „ďábelské převracení hodnot“ bylo tehdy výsostným básnickým gestem, reagovalo svým způsobem na atmosféru doby, a je jen dobře, že se dramaturgyně souboru Zdena Vašíčková pro dnešní čas pokusila hru dost významně a zároveň velice šťastně upravit. Umožnila navíc režisérovi Jakubu Vašíčkovi plně rozvinout principy alternativního divadla takže klasické loutkářské postupy jsou využívány jen výjimečně.

Děj krutého podobenství se odehrává v nevěstinci řízeném paní Irmou (Lenka Baránková) s tichou podporou jejího dávného milence Policejního prezidenta (Jakub Vašíček) jako „veřejný dům iluzí“. Sem přícházejí zákazníci „ukájet své sny o slávě, své potlačené touhy či sadistické posedlosti“. Personál domu – Carmen (Barbora Sedláčková), Michalle (Adéla Kovaříková), Monique (Monika Jenčová) či neúspěšný herec Artur (Vojtěch Müller) – vytvářejí pro hosty zdání jiné skutečnosti. Dopřává klientům iluzi být na okamžik například Generálem (Jan Truhlář), Soudcem (Martin Lukáš) či Biskupem (Michal Vybíral). Když si však nový zákazník přeje být Revolucionářem (Ondřej Müller), jsou se svojí přidělenou múzou Chantal (Klára Lukášová) oba natoli sugestivní, že ve městě vypukne skutečné povstání. Výbuch vášní je sice úspěšně zpacifikován, nicméně osvědčení zákazníci nevěstince jsou nuceni zastoupit své mezitím zlikvidované předobrazy a stát se za účinné pomoci médií skutečnými představiteli společnosti. Nebo se jedná o další zlý sen či velkou iluzi v režii paní Irmy?

Inscenace umně kloubí iluze s deziluzí a vznešená dikce postav přikrášlených nejrůznějšími kuchyňskými předměty pomáhá znepokojivě mísit vysoké s nízkým. Varovné je i téma mediální manipulace. Jean Genet v článku Jak hrát Balkon kdysi rozebíral, proč byl nespokojen s provedením své hry v Nex Yorku, Berlíně, Paříži, Londýně, Vídni či Basileji. Je docela dobře možné, že nastudování Rámusu po podesáti letech by vzal na milost.

Zdroj: Plzeňský deník