Divadlo Dialog Plzeň


Ne
2.2.
19:00 Ideální manžel HOST
Po
3.2.
19:00 Fajnmen (QED) SPODINA
St
5.2.
19:00 Sexem ke štěstí SPODINA
*VYPRODÁNO*

7.2.
19:00 Nevěrníci Divadlo MAEBH
PREMIÉRA *VYPRODÁNO*
Ne
9.2.
19:00 Dealeři Chlupatej kaktus
Út
11.2.
19:00 Patrik AMCETH
St
12.2.
19:00 Nebezpečně sexy Divadlo MAEBH
*VYPRODÁNO*
Čt
13.2.
20:00 Adresát neznámý Divadlo JakoHost
So
15.2.
19:00 Ideální manžel HOST
Ne
16.2.
15:30 Jak čert vyletěl z kůže PROPADLO
Po
17.2.
19:00 Tchýně na zabití SPODINA
*VYPRODÁNO*
Út
18.2.
19:00 Tchýně na zabití SPODINA
*VYPRODÁNO*
St
19.2.
19:00 Manželství je vražda SPODINA
Čt
20.2.
19:00 Žena pro Dona Juana Théta

21.2.
20:00 Jsou to zvířata Divadlo JakoHost
So
22.2.
19:00 3 v pokoji Théta
Po
24.2.
19:00 Sexy prádlo SPODINA
*VYPRODÁNO*
Út
25.2.
19:00 Terapie smíchem SPODINA
St
26.2.
19:00 Nevěrníci Divadlo MAEBH
Čt
27.2.
19:30 Komedie roku exLudvíci

28.2.
20:00 Otylé ach Divadlo JakoHost
DERNIÉRA

SPODINA / Kočár nejsvětější svátosti

Spodina skvěle nastudovala komedii Prospera Mérimée

Recenze - Plzeňský deník


VLADIMÍR GARDAVSKÝ

Plzeň – Spolek divadelních nadšenců Spodina se nikdy nerozpakoval čerpat cenné zkušenosti spoluprací s profesionálními divadelníky. Jeho plzeňské insenace jsou již tradičně pozoruhodné. Po Jakubu Zindulkovi a Vilému Dubničkovi se nejnověji ujal režie Jiří Untermüller, sólista souboru operety a muzikálu Divadla J. K. Tyla v Plzni, jenž se Spodinou nastudoval komedii Kočár nejsvětější svátosti z pera Prospera Mérimée.

Francouzský prozaik a dramatik, advokát a inspektor historických památek Mérimée (1803-1870) se pod vlivem nejbližšího přítele (a zároveň učitele) Stendhala postupně oprošťoval od převládajícího „romantického vyjadřování“ jejich doby. A v Kočáru nejsvětější svátosti nad romantickým pohledem už zřetelně vítězí střízlivé vidění světa podobné tomu, jak jej vnímáme v současných kulisách kolem sebe i dnes. Dramatik s humorem a nadhledem nahlíží vlastnosti mužů a žen určující jejich vzájemné vztahy. Obdivuje krásu a eleganci něžnějšího pohlaví, ale nezavírá oči ani před jeho rozmarností, krutostí a věrolomností. Přímo ukázkovým extraktem takového ženství je ve hře Kamila Pericholová, herečka v Limě, přitažlivě ztvárněná Olgou Ženíškovou. Tato žena má ovšem úlohu značně usnadněnou. Jak už to často bývá, vyrovnává se převážně s mužskou domýšlivostí a hloupostí, u peruánského místokrále Dona Andrease de Ribery (charismatický František Šimánek) umocněnou navíc láskyplnou zaslepeností. A i když Pericholová notně irituje jak servilního tajemníka Martineze (Ondřej Dočkal), ustaraného komorníka Baltazara (Pavel Litvan) či hněvem rozohněného licenciáta Tomáše D'Esquivela (David Haták), přesto jí všichni Mériméeovi muži poslušně „zobají z ruky“. Hereckou složku inscenace vydatně posílil v epizodní roli limského biskupa Jakub Zindulka.

Režisér určil inscenaci živé tempo a zkušeně rozehrál mnoho komických situací, jež si herci mohou vskutku užívat. Plzeňské Divadlo Dialog, v němž Spodina vystupuje, navštěvují převážně mladší diváci. Z tohoto pohledu byl dramaturgický výběr Mériméeovy komedie více než vhodný. Nejmladší divácká generace, která si názor na život teprve tvoří, by měla zhlédnout Kočár nejsvětější svátosti nejspíš povinně.