Divadlo Dialog Plzeň


Čt
1.12.
20:00 Adresát neznámý Divadlo JakoHost
*ZADÁNO*

2.12.
19:30 Rychlorande aneb To nevymyslíš! exLudvíci
*VYPRODÁNO*
So
3.12.
13:30 Jak čert vyletěl z kůže PROPADLO
+ Mikuláš *VYPRODÁNO*
So
3.12.
15:30 Jak čert vyletěl z kůže PROPADLO
+ Mikuláš *VYPRODÁNO*
Ne
4.12.
14:00 Princezna ze mlejna HOST
Čt
8.12.
19:00 Vánoce jsou tady! Théta
Ne
11.12.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
PREMIÉRA *VYPRODÁNO*
Út
13.12.
19:00 Nakonec všechno dobře dopadne! Žumbera
PREMIÉRA *ZADÁNO*
St
14.12.
19:00 Nakonec všechno dobře dopadne! Žumbera
*VYPRODÁNO*
Čt
15.12.
19:00 SEX Ragueneau
PREMIÉRA
St
21.12.
18:00 Rocker a dvě staré dámy Divadlo MAEBH
POZOR ZMĚNA ČASU původně od 19h
Čt
22.12.
19:00 Bláznovy zápisky ORÁKULUM
Út
27.12.
19:00 S vyloučením veřejnosti SPODINA
St
28.12.
19:00 Sexy prádlo SPODINA
*VYPRODÁNO*
Čt
29.12.
19:00 Ťululum Zrcadlo
So
31.12.
15:00 Dokonalý partner SPODINA
*VYPRODÁNO*
So
31.12.
19:00 Dokonalý partner SPODINA
*VYPRODÁNO*

SPODINA / Kočár nejsvětější svátosti

Spodina skvěle nastudovala komedii Prospera Mérimée

Recenze - Plzeňský deník


VLADIMÍR GARDAVSKÝ

Plzeň – Spolek divadelních nadšenců Spodina se nikdy nerozpakoval čerpat cenné zkušenosti spoluprací s profesionálními divadelníky. Jeho plzeňské insenace jsou již tradičně pozoruhodné. Po Jakubu Zindulkovi a Vilému Dubničkovi se nejnověji ujal režie Jiří Untermüller, sólista souboru operety a muzikálu Divadla J. K. Tyla v Plzni, jenž se Spodinou nastudoval komedii Kočár nejsvětější svátosti z pera Prospera Mérimée.

Francouzský prozaik a dramatik, advokát a inspektor historických památek Mérimée (1803-1870) se pod vlivem nejbližšího přítele (a zároveň učitele) Stendhala postupně oprošťoval od převládajícího „romantického vyjadřování“ jejich doby. A v Kočáru nejsvětější svátosti nad romantickým pohledem už zřetelně vítězí střízlivé vidění světa podobné tomu, jak jej vnímáme v současných kulisách kolem sebe i dnes. Dramatik s humorem a nadhledem nahlíží vlastnosti mužů a žen určující jejich vzájemné vztahy. Obdivuje krásu a eleganci něžnějšího pohlaví, ale nezavírá oči ani před jeho rozmarností, krutostí a věrolomností. Přímo ukázkovým extraktem takového ženství je ve hře Kamila Pericholová, herečka v Limě, přitažlivě ztvárněná Olgou Ženíškovou. Tato žena má ovšem úlohu značně usnadněnou. Jak už to často bývá, vyrovnává se převážně s mužskou domýšlivostí a hloupostí, u peruánského místokrále Dona Andrease de Ribery (charismatický František Šimánek) umocněnou navíc láskyplnou zaslepeností. A i když Pericholová notně irituje jak servilního tajemníka Martineze (Ondřej Dočkal), ustaraného komorníka Baltazara (Pavel Litvan) či hněvem rozohněného licenciáta Tomáše D'Esquivela (David Haták), přesto jí všichni Mériméeovi muži poslušně „zobají z ruky“. Hereckou složku inscenace vydatně posílil v epizodní roli limského biskupa Jakub Zindulka.

Režisér určil inscenaci živé tempo a zkušeně rozehrál mnoho komických situací, jež si herci mohou vskutku užívat. Plzeňské Divadlo Dialog, v němž Spodina vystupuje, navštěvují převážně mladší diváci. Z tohoto pohledu byl dramaturgický výběr Mériméeovy komedie více než vhodný. Nejmladší divácká generace, která si názor na život teprve tvoří, by měla zhlédnout Kočár nejsvětější svátosti nejspíš povinně.